Range Rover Sport - stvoren za dinamičnu vožnju
SAZNAJ VIŠE

Sve više korisnika napušta X i prelazi na Bluesky: Može li ga doista zamijeniti?

21.02.2025. | AUTOR: Iva Kordić

Tehnologija | Život prije 5
#društvene mreže

Jack Dorsey, suosnivač X-a (tadašnjeg Twittera) i bivši CEO, koji je s pozicije odstupio 2021., komentirao je kako sve više korisnika X-a prelazi na Bluesky. U podcastu “In Good Company” komentirao je kako “ljudi bježe s X-a”, odnosno ne prelaze ciljano na novu, sličnu platformu. Business Insider prenosi Dorseyjev komentar, prema kojem taj način nije dobar za izgradnju proizvoda. Želi, kaže, da na Bluesky, u čijoj izgradnji također sudjeluje, korisnici dolaze zbog nečeg specifičnog što ranije nisu mogli raditi.

Platforma je pokrenuta 2019. godine, kao interni projekt unutar Twittera, dok je Dorsey još bio izvršni direktor. No, 2021. je postao samostalna neprofitna organizacija. Dorsey je odstupio s pozicije CEO-a Twittera 2021., a sljedeće je godine napustio i upravni odbor tvrtke.

Korisnici prelaze s X-a na Bluesky

“Bluesky je proizvod kojeg sam želio vidjeti: trgovina algoritmima, gdje korisnici sami mogu birati algoritme koje koriste. To je razlog zbog kojeg će ljudi u budućnosti dolaziti na platformu – jer će imati veću kontrolu i slobodu izbora. No, trenutno ih više zanima kako pobjeći s X-a, iz osobnih razloga”, komentirao je.

Elon Musk je 2022. kupio Twitter za 44 milijarde dolara i od tada napravio niz promjena: preimenovao ga u X, otpustio oko 80% zaposlenika, vratio prethodno suspendirane korisnike i uveo plavu kvačicu kao plaćenu verifikaciju. Bluesky je u studenom zabilježio nagli porast novih korisnika, nakon što su mnogi počeli napuštati X, posebno u kontekstu ponovnog izbora Donalda Trumpa na mjesto američkog predsjednika, što je Musk financijski podržao.

Platforma je službeno lansirana u veljači 2024., s oko tri milijuna korisnika, a do kraja godine broj korisnika narastao je na 25,9 milijuna, prema podacima tvrtke. Dorsey je, piše Business Insider, prošle godine dao ostavku u upravnom odboru Bluskya i kritizirao tvrtku, rekavši da “doslovno ponavlja sve greške koje je Twitter napravio”. S druge strane, CEO Blueskya Jay Graber izjavila je u studenom za CNBC da je platforma “otporna na milijardere”:

“Ono što se dogodilo Twitteru ne može se dogoditi nama na isti način jer korisnici uvijek imaju opciju jednostavno prijeći na drugu verziju platforme, bez da moraju početi od nule. Gradimo otvorenu društvenu mrežu na principu open-sourcea, koju svatko može prilagoditi i nadograditi, što je potpuno drugačije od svega što je dosad postojalo u svijetu društvenih mreža.”

Također, Graber je potvrdila da na platformi neće dopuštati oglašivačima prikazivanje algoritamski preporučenih oglasa korisnicima. U svibnju je tvrtka objavila blog post s planom razvoja proizvoda, u kojem su najavili poboljšanja prilagođenih feedova, uključujući mogućnost kreiranja feeda unutar aplikacije, korisničko slanje objava na određene feedove, kao i ručno moderiranje sadržaja koje korisnik želi vidjeti.

Što je Bluesky?

Platforma koristi otvoreni kod temeljen na vlastitom okviru, AT Protocol, što omogućuje transparentnost u razvoju i strukturi platforme. Dorsey je projekt najavio 2019. dok je još bio na čelu Twittera. U to je vrijeme Twitter financirao mali neovisni tim zadužen za razvoj decentraliziranog standarda za društvene mreže, s ciljem da ga Twitter u konačnici usvoji. No, nakon što je Elon Musk preuzeo Twitter, platforma se potpuno odvojila od X-a i postala samostalna neprofitna organizacija. Od svibnja 2024., Dorsey više nije dio uprave Blueskya, a tvrtku sada vodi CEO Jay Graber, piše TechCrunch.

Bluesky radi slično kao pojednostavljena verzija X-a – korisnici mogu kliknuti plus gumb za kreiranje objava do 256 znakova, uključujući slike. Objave se mogu komentirati, lajkati, dijeliti ili prijaviti. Korisnici mogu pretraživati i pratiti druge osobe, čiji se sadržaj prikazuje na Home feedu. Nekadašnji feed “What’s Hot” zamijenjen je personaliziranim algoritamskim “Discover” feedom koji prikazuje više od samo trendovskih objava.

Za nove korisnike, Bluesky je uveo “Starter Pack”, koji automatski nudi odabrane ljude i feedove za praćenje, čime olakšava početak korištenja platforme. Profili korisnika uključuju profilnu sliku, naslovnu sliku, biografiju, broj pratitelja i objave. Postoji i video kartica, dodana u siječnju 2025., kao i “Discover” sekcija koja preporučuje ljude za praćenje i prikazuje najnovije objave. U siječnju 2025., Bluesky je lansirao i vertikalni video feed, inspiriran TikTokom.

Je li Bluesky isti kao X?

U mnogim aspektima – da, ali s ključnim razlikama. Do nedavno, Bluesky nije imao privatne poruke (DMs), no sada ih je uveo, iako su ograničene na razgovore jedan na jedan, bez grupnih chatova. Bluesky također razvija vlastitu verziju Community Notesa, dok X ne koristi decentralizirane protokole poput ActivityPub ili AT Protocola, pojašnjavaju iz TechCruncha. Platforma testira Trending Topics i razvija Flashes, aplikaciju za dijeljenje fotografija, čije se beta izdanje očekuje uskoro.

U listopadu 2024., Elon Musk je izmijenio X-ovu funkciju blokiranja, omogućivši blokiranim korisnicima da i dalje vide objave i profile, ali bez mogućnosti interakcije. Mnogi su ovo smatrali sigurnosnim problemom, što je dovelo do povećanog broja novih registracija na Blueskyu, koji i dalje koristi tradicionalni sustav blokiranja. Još jedna ključna razlika je odnos prema umjetnoj inteligenciji – Bluesky je izjavio da neće koristiti korisnički sadržaj za treniranje AI modela, dok je X ažurirao svoje uvjete korištenja kako bi omogućio upravo to.

Što se tiče zarade, Bluesky traži alternativne načine financiranja, izbjegavajući model koji se oslanja na oglašavanje i prodaju korisničkih podataka. U srpnju 2023., Bluesky je najavio novu rundu investicija i plaćenu uslugu prilagođenih domena za korisnike koji žele jedinstveno korisničko ime. U studenom 2024., Bluesky je osigurao 15 milijuna dolara kroz Series A investiciju i započeo razvoj pretplatničkog modela za premium značajke. No, za razliku od X-ovog “pay-to-win” modela, Bluesky planira drugačiji pristup.

Korisnici su primijetili probne verzije Bluesky+ pretplate, koja bi mogla uključivati značajke poput veće kvalitete videozapisa i prilagodbu profila. U prosincu 2024., Peter Wang najavio je Skyseed fond vrijedan milijun dolara, koji će nuditi bespovratna sredstva za razvoj projekata temeljenih na AT Protocolu. AT Protocol omogućuje federaciju – što znači da mogu postojati različite, neovisno vođene zajednice unutar mreže. Ako netko razvije vlastitu društvenu mrežu koristeći AT Protocol, korisnici Blueskya mogu lako prenijeti svoje pratitelje, korisničko ime i podatke na novu platformu.

“Uvijek ćete imati slobodu izbora i mogućnost odlaska, umjesto da budete ovisni o odlukama privatnih tvrtki ili nevidljivih algoritama”, navodi Bluesky u svom blog postu.

FOTOGRAFIJE: Bluesky, Pexels

POVEZANI ČLANCI
©2025 after5