Čini mi se da je najupečatljivije početi s konkretnim brojkama pa krećem “u glavu”: kineske e-commerce stranice svakodnevno isporučuju ekvivalent 88 Boeing 777 teretnih aviona diljem svijeta. Ta ogromna količina robe podigla je cijene zračnog prijevoza, no dvije najveće online trgovine, Temu i Shein, spremne su, barem zasad, subvencionirati brzu dostavu kako bi se što više globalno širile.
Temu i Shein kao novi izazovi za cargo prijevoznike
Forbes piše kako do prije devet mjeseci Niall van de Wouw, koji prati zračne teretne pošiljke diljem svijeta za logističku tvrtku Xeneta, nikad nije čuo za Temu. No, gotovo preko noći, kineska e-commerce stranica, zajedno s brzo rastućim konkurentom Shein, postala je toliko popularna među američkim potrošačima da je povećala cijene brze dostave avionom iz Kine. Posljedično, cargo industrija to sve teže prati, odnosno mijenjaju se globalne trgovinske rute za industriju zračnog tereta kako bi održali korak s količinom narudžbi.
Niall van de Wouw, inače glavni službenik za cargo teret, komentirao je za Forbes da prošle godine to nitko nije mogao očekivati. Nastavlja kako su volumeni narudžbi s Temua i Sheina nevjerojatni, a uskoro bi mogli biti u rangu s najvećim špediterima na svijetu. Pojašnjava kako je taj eksponencijalni rast čak i zastrašujuć te da se ne može sjetiti imena još jedne ili dvije tvrtke za kojima vlada tolika potražnja, kao što je slučaj s navedenim kineskim online trgovinama. Taj je podatak još nevjerojatniji ako uzmemo u obzir da je Temu, kada je krenuo njegov skok, bio star tek – godinu i pol.
Temu, čija se prodaja najviše bazira na odjeći i kućanskim potrepštinama, te Shein, koji je svoj brend izgradio na brzoj modi, a zatim se proširio na elektroniku i kuhinjska pomagala, razlikuju se od drugih trgovaca po tome što izravno prodaju artikle koje proizvode nepoznate kineske tvrtke, umjesto da prodaju američki brend koji se proizvodi u inozemstvu. Dio niske cijene proizvoda proizlazi iz odluke da se roba isporučuje izravno iz Kine od tih proizvođača, umjesto da surađuju s poznatim američkim brendovima koji nameću veće troškove, cijene i kvalitetu.
No, kako bi kupcima dostavili proizvode u razumnom vremenskom roku, obje se tvrtke uvelike oslanjaju na zračni prijevoz. Forbes prenosi istraživanje Cargo Facts Consultinga iz veljače 2024., prema kojem Temu i Shein zajedno svakodnevno isporučuju oko 9000 tona tereta diljem svijeta, što je približno 88 teretnih aviona Boeing 777 ispunjenih do vrha, koje sam spomenula na početku članka. Opseg je, pojašnjava Forbes, usporediv s Amazonovom flotom Prime Air koja ima 86 zrakoplova u službi, prema podacima Planespottersa.
Pripreme za daljnji rast
To je cijene prijevoza podiglo na gotovo neviđene razine. Prema najnovijim podacima iz Xenete, dosad je svibanjska prosječna cijena zračnog tereta iz južne Kine do SAD-a bila oko 4,75 dolara po kilogramu, što je najviša brojka od kraja prošle godine. Vrhunac potražnje dogodio se, očekivano, uoči blagdanske sezone. To je više nego dvostruko u odnosu na isto razdoblje 2019., kada je cijena bila 2,32 dolara po kilogramu. Spomenut ćemo i cijene iz 2020. i 2021., koje su bile znatno više (10 do 12 dolara po kilogramu), no ne mogu se uspoređivati jer su bile posljedice pandemije koja je stvorila nestašice u opskrbnom lancu i prijevozu diljem svijeta. Sada je, kažu analitičari, rast uglavnom posljedica rada dviju tvrtki: Temu i Shein.
Kako bi pratile tempo, neke logističke i zrakoplovne tvrtke čak su počele dodavati letove, da bi bile spremne za daljnji rast. Recimo, Atlas Air, američka tvrtka za zračni prijevoz tereta, objavila je ranije ovog proljeća da će uskoro uvesti drugi teretni avion, i to u partnerstvu s YunExpressom, kineskom dostavnom tvrtkom. Nadalje, Korean Air ranije je ovog mjeseca izvijestio da je ostvario 2,8 milijardi dolara prihoda tijekom prvog kvartala 2024., s 20% povećanja u odnosu na prethodnu godinu. Dodali su da će tijekom drugog kvartala iskoristiti rastuću potražnju za online trgovinom iz Kine, pojačati partnerske odnose s klijentima i alocirati kapacitete na ključnim rutama.
Boom koji se dogodio utjecao je i na globalne brodske rute, piše Forbes u svom članku. Temu je pokrenuo nove morske i zračne puteve preko Tajvana, Japana i Koreje prema SAD-u, mijenjajući tradicionalne trgovinske obrasce. Posljedično, cijena prijevoza na tim alternativnim rutama sada premašuje one iz kontinentalne Kine, što je neobična pojava, navodi tajvanska brodarska tvrtka Dimerco. Prošlog ponedjeljka, kineska je vlada najavila novu zračnu teretnu rutu između južnog kineskog grada Zhengzhoua te Dallasa i Atlante, kako bi se zadovoljila potreba prekograničnih e-commerce pošiljki.
Slanje tereta zračnim putem uvijek je znatno brže i skuplje od prijevoza morem, koje može nositi mnogo veći volumen robe, iako sporije. Ogromna većina robe diljem svijeta, mjereno u volumenu, prevozi se morem, dok se obično samo vremenski osjetljivi i visoko vrijedni predmeti šalju avionima. Tu je i ekološki moment. Prema Freightosu, teretni brodovi generiraju manje ugljičnog dioksida u odnosu na zračni prijevoz.
Rast traži nove logističke mreže
Zasad, Shein i Temu nude besplatnu dostavu za narudžbe iznad određenog iznosa, očito spremni apsorbirati više troškove kao put do ubrzanog rasta na tržištu SAD-a. Guillermo Ochovo, direktor u Cargo Facts Consultingu u razgovoru za Forbes je rekao:
“Temu i Shein oslanjaju se na zračni prijevoz jer je njihov poslovni model ultra-brza moda te moraju odmah isporučiti svu robu. Trenutno za njih ne postoji drugi način, osim oslanjanja na zračni prijevoz.”
No, to bi se moglo promijeniti jer tvrtke traže načine za smanjenje troškova. Trenutno im nedostaje pomorska i kopnena logistička mreža, kakvu imaju Amazon ili Walmart, no obje tvrtke počinju širiti svoj doseg unutar SAD-a i Meksika. Shein trenutno ima dva distribucijska centra u Indiani i Kaliforniji, a Temu je nedavno počeo surađivati s kineskim proizvođačima koji se od ranije nalaze u SAD-u. Visoki troškovi zračnog prijevoza djelomično proizlaze i iz činjenice što se avioni iz SAD-a u Kinu vraćaju uglavnom prazni.
Forbes kaže kako ni iz Sheina ni iz Temua nisu odgovorili na njihov zahtjev za komentarom. Nadalje, navode kako su za rast Temua u Americi zaslužne ogromne televizijske reklamne kampanje, kao i oglasi tijekom Super Bowla 2023. i 2024., koji su poticali Amerikance da “kupuju kao milijarderi”. Novi podaci iz ankete, koje je prošlog mjeseca objavio YouGov, pokazuju da su gotovo svi anketirani Amerikanci čuli za Temu.
Što će biti u četvrtom kvartalu?
S brojkama smo počeli, s brojkama ćemo i završiti. Temuova matična tvrtka PDD Holdings posjeduje ogromnu internetsku trgovačku stranicu Pinduoduo koja djeluje samo u Kini te vrijedi više od 167 milijardi dolara. PDD Holdings tehnički je baziran na Kajmanskim otocima: tvrtka ima preko 17 tisuća zaposlenika diljem svijeta, a vjeruje se da većina njih radi u Kini. Prošlog mjeseca, PDD Holdings objavio je rekordnu dobit od preko 8,4 milijardi dolara u 2023., što uključuje približno 5 milijardi dolara neto prihoda pripisanih “drugim podružnicama PDD Holdingsa”, što podrazumijeva i Temu.
Kineska podružnica tvrtke Shein ostvarila je 3,4 milijarde dolara dobiti, a prema CNBC-u, vrijednost joj je procijenjena na 66 milijardi dolara te se približava teritoriju američkih modnih brendova poput Gapa i Macy’sa. Obje tvrtke vjerojatno će premašiti prihode od 90 milijardi dolara ove godine i očekuju rekordnu blagdansku sezonu – a prijevoznici su već sada zabrinuti!
“Činjenica da o ovome govorimo tako rano u godini navodi mnoge na razmišljanje o tome koliko će izazovan biti vrhunac sezone, četvrti kvartal. Ako je ovako bilo u svibnju, zamislite tek kako će biti u rujnu, listopadu, studenom i prosincu”, poručuje Brian Bourke, glavni komercijalni direktor SEKO Logisticsa u razgovoru za Forbes.
FOTOGRAFIJE: Pexels, Unsplash