Automobilska industrija, povijesno gledano, bila je područje dominirano muškarcima, no posljednjih desetljeća svjedočimo sve većem broju žena koje preuzimaju ključne uloge u ovoj industriji. One unose novu perspektivu i inovativna rješenja, pridonoseći napretku tehnologije i dizajna vozila. Njihova prisutnost i doprinos nisu samo simbol promjene u društvenoj percepciji, već i dokaz kako talent i stručnost ne poznaju granice spola.
S napretkom tehnologije i rastom globalne svijesti o važnosti raznolikosti u radnim okruženjima, žene u automobilskoj industriji zauzimaju sve značajnije pozicije, od razvoja novih materijala i proizvodnih procesa do dizajna i implementacije naprednih sustava upravljanja. Njihov rad ne samo da potiče tehnološke inovacije, već i inspirira buduće generacije djevojaka da slijede svoje strasti prema znanosti, tehnologiji, inženjerstvu i matematici (STEM).
Žene u automobilskoj industriji
U tom kontekstu, kompanije poput Rimac Grupe posebno se ističu po svojoj podršci i poticanju ženskih talenata. Rimac Grupa, koja obuhvaća Rimac Technology – dizajn, razvoj i proizvodnju komponenti elektropogona za globalne autoproizvođače – te Bugatti Rimac – dizajn, razvoj i proizvodnju hiperautomobila dvije marke, Bugatti i Rimac, pruža svojim inženjerkama priliku da ne samo pridonose razvoju vrhunske tehnologije i automobila, već kroz doprinos tim proizvodima, utječu na promjene u autoindustriji. Kroz izazove i uspjehe, one pokazuju snagu, inovativnost i predanost, postavljajući nove standarde izvrsnosti. U nastavku ćemo upoznati nekoliko izuzetnih žena iz Rimac Grupe, koje su svojim radom i vizijom dale neprocjenjiv doprinos razvoju revolucionarnog modela, Rimac Nevere.
Sanja Ivanšić
Sanja je inženjerka Tekstilne tehnologije i inženjerstva, smjer – tekstilna kemija materijali i ekologija. U Rimac Grupu je došla prije 8 godina te je sudjelovala u razvijanju i postavljanju većine proizvodnih procesa vezano za izradu kompozitnih dijelova.
“Trenutno radim na autoklavu – velikoj peći u kojoj pod određenim uvjetima od karbonskih vlakana proizvodimo dijelove interijera i eksterijera za Neveru.“
Njezin posao uključuje programiranje, upravljanje i nadzor autoklava tijekom procesa pečenja, otklanjanje i riješavanje tehničkih problema, te sustavno praćenje svakog proizvedenog dijela.
“Svoj posao volim jer spaja moj interes prema kemiji, kemijskim procesima, materijalima i najmodernijim tehnologijama današnjice”, priča nam Sanja.
Donatella Adamović
Još jedna inženjerka u Rimac Grupi s kojom smo imali priliku pričati je Donatella Adamović. Pridružila se kompaniji krajem svoje četvrte godine na Fakultetu elektrotehnike i računarstva i ovog srpnja slavi pune četiri godine kako je tu.
U njezinom timu, zajedno s Powertrain Controls inženjerima, odgovorni su za razvoj, integraciju i kalibraciju raznih sustava za upravljanje dinamikom vozila, uključujući sigurnosne aspekte i optimizaciju performansi te osiguravanje sinergije s drugim sustavima kao što je sustav kočnica. Neki od mnogobrojnih sustava koje su razvili za Neveru su Traction Control sustav, Torque Vectoring, Launch Control i Drift Assist.
“Ono što posebno volim u svom poslu je dinamičnost i raznolikost svakodnevnih izazova te mogućnost da sve što razvijamo i testiramo i osobno isprobamo, posebno u slučaju našeg proizvoda, Rimac Nevere.“
Ana Antunović
Ana Antunović dolazi iz Livna i u Rimac Grupi radi već 8 godina. Njezino radno mjesto je voditelj na CNC rezaču, a primarna odgovornost je koordinacija proizvodnje s odjelima koji su usko vezani za proizvodnju kompozita te osigurati prvi korak proizvodnje kompozitnih dijelova od različitih materijala za interijer i eksterijer Nevere.
“Uživam u svome poslu jer nije uobičajen, pun je izazova i uvijek nešto novo naučim”, zaključuje Ana.
Maja Ovčarik Perković
“Od srednje škole sam znala da želim raditi software u automobilima, a ta želja mi se ostvarila nakon što sam završila fakultet te se zaposlila u Rimac Grupi 2018. godine. U to vrijeme kompanija je bila puno manja nego sada i radilo je samo 250 ljudi”, priča nam Maja.
U svakom softverskom timu je trebalo ljudi pa je tako završila u timu koji je bio zadužen za software koji upravlja stražnjim pogonom najbržeg električnog auta na svijetu. Nakon 2 godine postala je voditelj tog teama:
“Posao je bio izrazito izazovan i stresan, ali istovremeno jako zabavan, posebice s gledišta tehnologije koju smo razvijali. Ljudi s kojima sam radila na projektu su i dalje jedni od najboljih inženjera koje poznajem, iako sam upoznala mnoge druge iz jako poznatih svjetskih firmi te je količina znanja koju sam stekla u zadnjih 5 i pol godina nezamisliva.”
Cijelo to razdoblje su obilježila mnoga poslovna putovanja, razne dogodovštine s testiranja od pregorenih komponenata do postizanja brzine od 412 km/h, dugi radni dani, i naravno mnoga slavlja uspjeha.
“Sada na taj period u kojem smo stvarali Neveru gledam s ponosom i jednim ogromnim poštovanjem, ali isto tako i srećom jer sam imala čast biti dio tog tima koji je omogućio to što sada Nevera predstavlja za Hrvatsku.“
Ana Jagić
Ana je na poziciji Body structure engineer, a jedan od glavnih zadataka koji ima je razvoj krova monocoqua (kompozitne šasije većinom napravljene od karbonskih vlakana).
“U Rimac Grupi sam 8 godina, a moj put je započeo u kompozitnoj radioni upravo sa Anom i Sanjom”, priča nam Ana.
Kako je njezino iskustvo i znanje o kompozitima raslo, tako su se i pozicije mijenjale: od tehničara na CNC cutteru postala je proizvodni inženjer za kompozite, nakon toga proizvodni tehnolog, a sada je u razvoju i definitivno može reći da joj je to “dream job”.
“Kad sam iz puke znatiželje došla u tada još male Rimac Automobile nisam niti slutila kakvo ludo putovanje nas sve čeka, prepuno učenja, entuzijazma, timskog rada, genijalnih trenutaka i teških trenutaka, velikih uspjeha, rasta, slavlja”, retrospektivno se prisjeća Ana.
“Sudjelovati na razvoju Nevere “od nule” je zaista jedno posebno i neponovljivo iskustvo i neizmjerno nam zahvalna što sam dobila priliku biti dio te neobične priče.“
Odri Tomas
“Kad sam bila mala, nisam ni mogla zamisliti da ću raditi u autoindustriji, ali evo me, i ne bih ništa mijenjala. U Rimac Automobili sam došla 2019. godine nakon završetka fakulteta, i od tada sam prošla kroz sve pozicije, od Junior Embedded Software Engineera do Project Leada, što je pozicija na kojoj trenutno radim”, otkriva Odri.
Ona je danas dio ECU tima (Electronic Control Unit), koji pokriva širok spektar različitih funkcionalnosti automobila, uključujući hlađenje, punjenje, sinkronizaciju pogonskih jedinica, upravljanje visokim i niskim naponom u automobilu, kao i body komponente i još mnogo toga.
“Moj posao je izrazito dinamičan i zabavan. U jednom trenutku analiziram logove, zatim ispunjavam Excel tablice i kreiram zadatke za tim, a nekoliko trenutaka kasnije već se spajam na automobil i proučavam u stvarnom vremenu što se događa“, provodi nas kroz svoj radni dan Odri.
“Firma potiče suradnju ljudi iz vrlo različitih odjela, i to mi je najdraži dio posla. Od svakog uspiješ nešto naučiti, a ljudi su susretljivi i zabavni.“
FOTOGRAFIJE: Ivan Dimnjaković