“Najbolje ideje su one koje nikada ne završavaju. One koje se uvijek mogu nadograđivati. One koje posjeduju ljepotu jednostavnosti”, kaže Nikola Žinić, kreativni direktor i suvlasnik agencije Bruketa&Žinić&Grey koja je ovog lipnja osvojila i drugog kanskog Lava. U kategoriji “Print&Publishing/Innovative and adapted use of Print & Publishing”, Marodi i agencija Bruketa&Žinić&Grey u suradnji s Komunikacijskim laboratorijem osvojili su broncu za projekt “Priča koja vrijedi svakog slova”. Nagradom su postali i prva hrvatska agencija koja je ostvarila takav uspjeh pa je Nikola Žinić sjajan sugovornik na temu nagrada u svijetu tržišnih komunikacija.
Ne postoji, kaže, proces kreiranja kampanje za osvajanje nagrade. Isti kao i za svaki projekt na kojem se radi: u početku postoji problem kojeg je potrebno produbiti i razumjeti iz svake perspektive, a zatim slijedi odgovor na problem, tako što se pokuša razumjeti publika i njezine granice.
“Upoznajemo se s poslovanjem klijenta. Uglavnom, punimo se raznim informacijama kako bi mogli pokrenuti kreativni proces. Često to punjenje zahtjeva i do 80 % našeg vremena. Tek tada smo spremni biti kreativni i producirati ideje koje rješavaju taj problem. Ponekad zbog rokova u nekom trenutku trebamo stati i prihvatiti najbolju ideju koju imamo u tome trenutku. Prema mojem iskustvu, za velike ideje treba imati dovoljno vremena kako bi se prespavale, ali i kako bi se kritički promislilo o njima. Često, nažalost, nemamo toliko vremena. Ali kada imamo, samo nebo je granica”, započeo je priču Nikola Žinić.
Nikola Žinić
Možete li posebno “osjetiti” kod neke kampanje da bi mogla doživjeti veliki uspjeh?
Brojke su brutalno iskrene, osobito one koje prate rezultate kampanje. One sve kažu. Lagao bih kada bih rekao da prije kampanje znam da će nešto “funkcionirati”. Događa se i da me realnost poklopi i kada sam 100 % siguran da će nešto odlično proći. Ali nešto sam naučio i iz toga. Ideja nisam ja i nije dobro emocionalno se vezati ili se “zaljubiti” u nju jer ju onda često ne vidimo u pravom svjetlu. To je kao kada se zaljubite do ušiju. Kako bi se reklo, ljubav je slijepa. Tako je to i s idejama. Ono što je važno svakako je fokus. Fokus kako bi u svakom trenutku mogli kritički promatrati razvoj ideje.
Koja vam se vlastita nagrada posebno urezala u sjećanje, po čemu je bila posebna?
Meni osobno ova zadnja. Nagrada za projekt „Priča koja vrijedi svakog slova“ za Marodi, međimurskog proizvođača tjestenine. To je najveća nagrada koju sam dobio – Cannes Lion. U cijeloj povijesti naše agencije osvojili smo samo dvije ove nagrade, ali i jedina smo hrvatska agencija kojoj je to uopće uspjelo. To govori o tome koliko ga je teško osvojiti. Ali, ono što me veseli, iskustvo je koje smo stekli radeći na ovome projektu, dobar timski rad koji ga je krasio i mali trag ideje kojeg smo imali na početku te način na koji smo ga razvijali. To je nešto što me uvijek ispuni.
“Bez timskog rada ovaj projekt danas ne bi ovako izgledao. Stvarno volim dirigirati takvim orkestrom, a volim i kada klijent emotivno živi ideju. “
Ovaj projekt nije bio jednostavan, osobito ne na početku, a tada je klijent dao veliki doprinos tako što su rekonstruirali svoj stari stroj kako bi mogli proizvesti ovu posebnu tjesteninu. Divno je vidjeti tu sinergiju i partnerstvo. Jedino tako mogu nastati veliki projekti. Iskoristio bih ovaj moment i spomenuo ekipu koja stoji iza ovog našeg projekta: Andrea, Ivo, Karla, Roberta, Tvrtko, Anja, Tatjana, Manuela, Komunikacijski laboratorij i svi ostali.
Jasno je da ne postoji konkretan recept, ali što biste rekli, koja je formula za uspjeh? Jesu li to neke sasvim jednostavne stvari, možda nešto neočekivano…?
Sve to. Jednostavno i neočekivano. Ali važno je da to rješava problem. To ne smijemo zaboraviti. Da ideje nisu to samo zbog ideja. A recept je proces kroz koji prolazimo, ovaj koji sam opisao gore. A kada imate dobar, fokusiran i kreativan tim, onda imate velike šanse doći do ideja koje čine tu razliku.
Koji su najveći izazovi s kojima se vaša agencija suočava pri pripremi kreativnih projekata?
Jedan od najvećih izazova s kojim se suočavamo je pronaći dovoljno vremena u našem rasporedu da se možemo fokusirano i bez prekida posvetiti cijelome procesu. Jako je važna i radna temperatura ili energija oko projekta koja bi trebala biti neprekinuta, jer jednom kada se prekine treba podosta vremena da se ponovo stvori. Taj ping pong je najveći izazov, a često je rezultat više različitih faktora. Od toga da se tim raspadne zbog nekih drugih važnih projekata do toga da predugo traje čekanje povratne informacije klijenta. Ponekad je izazov i dolaženje do određenih podataka koji nam trebaju za postavljanje projekata.
Koji su ključni elementi koje žiri najviše cijeni ili traži u radovima?
Razni festivali imaju različite kriterije po kojima se radovi ocjenjuju. Ali jedna stvar je ista za sve. Traže inovativnost, kreativnost i efikasnost u rješavanju određenog poslovnog problema.
Koje su najčešće greške ili zamke u koje kreativci mogu upasti pri osmišljavanju raznih kampanja i kreativa? Kako ih izbjeći i nadvladati?
Mogao bih knjigu napisati o tome. Zamke su na svakom koraku, a ponekad se osjećam kao da hodam po minskom polju kada razvijamo ideju koju nitko nije do sada napravio. Ulaziš u teritorij koji je potpuno nepoznat i ne možeš predvidjeti sve što će se događati. Od budžeta do produkcije. Sve je nepoznanica. Ali to je ujedno i pozitivan izazov jer nas veseli iskustvo koje steknemo.
“Kao što sam već spomenuo, najveća zamka u koju kreativci mogu upasti je ta da se zaljube u svoju ideju. Onda ne vidite dalje od nje. Više ne postoji kritičko promišljanje i razvijanje ideje.“
Ne želite dijeliti ideju s drugima, a niti uzeti tuđu ideju i razvijati je. Niste spremni niti za timski rad koji je temelj razvijanja ideja koje čine razliku. Zaljubljeni ste i ne vidite dalje od svog nosa. Svi smo bili u toj situaciji i svi znamo kako to izgleda, ali teško je ne zaljubiti se u samog sebe i svoju ideju. To je najveća zamka.
Koje su ključne lekcije koje ste naučili iz vaših iskustava s osvajanjem nagrada?
Ako želiš biti u vrhu trebaš biti otvoren, agilan, stalno učiti i razvijati se. Biti u top formi je izuzetno zahtjevno kao i u svakom sportu, a jedini način da to ostvariš je da konstantno produciraš ideje. Pa makar one bile i neiskorištene. Ta dosljednost te drži u formi. Tada stvaraš preduvjet da će doći ona prava.
Koji je vaš savjet za mlade kreativce?
Budite znatiželjni. To je najvažnije.
FOTOGRAFIJE: Bruketa&Žinić&Grey