Ljubitelji dizajna, okupite se: Ovog petka u Laubi se otvara izložba koja donosi najbolje hrvatske radove

08.01.2025. | AUTOR: After5

Život iza 5 | Kultura
#promo

U petak 10. siječnja u 19 sati u LAUBI – KUĆI ZA LJUDE I UMJETNOST otvara se bijenalna IZLOŽBA HRVATSKOG DIZAJNA 23/24 – najveća izložba suvremenog dizajnerskog stvaralaštva u Hrvatskoj. U sklopu otvorenja bit će održana i svečana dodjela nagrada HDD-a, za koje se ove godine natječe čak 346 radova širom 9 profesionalnih i 9 studentskih kategorija obuhvaćenih izložbom, a sežu u rasponu od dizajna vizualnih komunikacija, oblikovanja knjiga, digitalnih medija, dizajna ambalaže, produkt dizajna, mode, koncepata, prostornih i grafičkih intervencija, kao i cjelovitih projekata i proizvoda.

Izložba hrvatskog dizajna, u organizaciji Hrvatskog dizajnerskog društva, središnja je i najvažnija strukovna dizajnerska manifestacija u Hrvatskoj koja okuplja najkvalitetnije dizajnerske radove nastale tijekom dvogodišnjeg razdoblja u svim područjima dizajnerskog djelovanja. Ovim izdanjem izložbe navršava se 25 godina od njenog osnutka, a bit će predstavljeno čak 346 dizajnerskih ostvarenja od ukupno 706 prijavljenih. Osim što je nadolazeće izdanje izložbe imalo daleko najveći odaziv dosad, riječ je i o najobimnijoj selekciji – za nagrade u 9 profesionalnih i 9 studentskih kategorija natjecat će se čak 241 profesionalni i 105 studentskih radova. Radove je izabrala Selekcijska komisija koju su činili Sarah Baron BrljevićLana CavarLana GrahekSven JonkeMaša MilovacSean Poropat i Gala Marija Vrbanić, a njima će se u nadolazećim danima u Ocjenjivačkom sudu izložbe pridružiti i dvoje međunarodnih članova – kosovska dizajnerica Nita Salihu Hoxha i multidisciplinarni dizajner iz Nizozemske Peter Bilak.

Osim izložbe koja će se i ovog puta održati u jednom od najvibrantnijih izložbenih prostora u Hrvatskoj, Laubi – kući za ljude i umjetnost od 10. siječnja 2025., svi selektirani radovi bit će objavljeni i na online platformi koju su uspostavili na prethodnim izdanjima. Na otvorenju izložbe održat će se i promocija tiskane publikacije Pregled hrvatskog dizajna 23/24 na preko 500 stranica, te svečana dodjela Nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva. Za vizualni identitet izložbe ove godine je zaslužan Zoran Đukić, odnosno studio đkć, dok je autorica postava Draga Komparak.

S otvorenja Izložbe hrvatskog dizajna 21/22. Fotografija: Damir Žižić

Iz teksta Svena Sorića:

Pluralizam i heterogenost aktera na dizajnerskoj sceni — u rasponu od freelancera do multidisciplinarnih i agencijskih timova, samoiniciranih radova do međunarodnih projekata, honorarnih angažmana do višemilijunskih ugovora — uzimamo zdravo za gotovo, no takav zdrav bazen različitosti (poslovnih, stilskih i funkcionalnih) počiva na temeljima koji ovise o balansu s najranjivijim skupinama. Radikalna prevaga u jednu od krajnosti sigurno ne bi dobro utjecala na daljnji razvoj dizajna u Hrvatskoj. Upravo je ta zdrava razmjena između tzv. nezavisnog i agencijskog sektora (ovakvu podjelu perpetuiram samo radi slikovitosti procesa, a u načelu se slažem sa Zlatkom Salopek koja se na nju kritički osvrnula u svom tekstu u katalogu prethodne izložbe ) omogućila razmjenu iskustava i osvježenje perspektive na obje strane — donedavni studenti ili mladi autori čija su se iskustva formirala na vehementnim eksperimentima s tipografijom, slikom i novim medijima, danas zauzimaju važne pozicije u nekima od vodećih kreativnih i digitalnih agencija. S druge strane, iskustvo rada u velikim sustavima omogućilo je onima koji se otisnu u samostalne vode da formiraju manje i fleksibilne timove koji polučuju znatne uspjehe na tržištu. Donedavno je bilo gotovo nezamislivo vidjeti radikalnije dizajnerske eksperimente ili „kužerska“ tipografska pisma u oglašavanju, ili s druge strane male autorske timove koji suvereno grabe svoj dio kolača na međunarodnom tržištu — razlog više da se govor o granicama i o „dva dizajna“ ukine, a strukovna izvrsnost postane jedini kriterij rasprave.”

S otvorenja Izložbe hrvatskog dizajna 21/22. Fotografija: Damir Žižić

Nagrada HDD-a za životno djelo – Mladen Orešić

U večeri otvorenja bit će dodijeljena i Nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva za životno djelo, koja će ovog puta pripasti dizajneru i edukatoru, ali i zagovaraču dizajna – Mladenu OrešićuDamir Gamulin u svom osvrtu pod naslovom Dizajnerski i edukatorski polet Mladena Orešića piše: “Ono što Orešićev rad čini posebnim nije samo njegova tehnička izvrsnost ili prepoznatljiv dizajnerski rukopis, već istaknuta potreba da dizajn bude alat za društvenu promjenu, sredstvo za redefiniranje naše svakodnevice i unapređenje kvalitete života, a ne tek površinski alat za uljepšavanje stvarnosti. Njegovo vodstvo, inovacije i predanost ostaju inspiracija dizajnerima, ali i svima koji vjeruju da je dizajn mnogo više od funkcionalnosti ili estetike – da je to izraz naše kulture, naših vrijednosti i našeg identiteta. Dodjela nagrade za životno djelo Mladenu Orešiću priznanje je za njegov doprinos dizajnu u Hrvatskoj kroz njegove autorske radove, kroz pozicioniranje dizajna u našem društvu i kroz generacije koje je inspirirao.”

fotografija: Luka Mjeda

Mladen Orešić (Rab, 1951.) diplomirao je i magistrirao na Visokoj školi za primijenjenu umjetnost u Beču na Odjelu za industrijski dizajn (klasa prof. Hansa Holleina). Profesionalnim radom najčešće obuhvaća područje namještaja i interijera gdje realizira niz radova. Za radove izlagane na svim važnijim izložbama i sajmovima u regiji dobiva desetke nagrada. Pedagoškim radom bavi se od osnivanja Studija dizajna u Zagrebu 1989. god. kao profesor-mentor na kolegiju Projektiranje – industrijski dizajn. Mentor je oko 250 diplomskih radova iz područja industrijskog dizajna. Kao mentor dobitnik je mnogih nagrada među kojima i prestižne nagrade Red Dot, D&AD i IDEA Gold Award’s Industrial Designers Society of America. Voditelj je mnogih projekata i suradnji Studija dizajna sa gospodarstvom kao Dizajnom do brendaŠest pogleda na sobuDizajner i obrtnikHAI – Hrvatske autentične igračkeMostovi Virovitice i Novi prostori učenja. Voditelj je razvoja dizajna, autor i koordinator najeminentnijih studija i autora dizajna u Hrvatskoj na projektu CEKOM SPIN u okviru kojeg nastaje brend METODA. Sudjeluje  u svim značajnim aktivnostima na promociji struke kao i na uspostavljanju statusa struke. Član je strukovnih udruga, a kao predsjednik Hrvatskog dizajnerskog društva pokreće Godišnje izložbe hrvatskog dizajna i izdavanje Godišnjaka hrvatskog dizajna. Sudjeluje u radu povjerenstava RH na izradi Strategija dizajna RH i Strategiji dizajna namještaja RH. Član  je mnogih ocjenjivačkih sudova, organizacijskih odbora i uredništava strukovnih manifestacija i publikacija te sudjeluje na znanstveno-stručnim skupovima. Odlikovan redom Danice Hrvatske s likom Marka Marulića 1999. godine.

Modres, Studij dizajna u Zagrebu, fotografija: Bojan Mrđenović

Velika nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva

Osim nagrada i priznanja u svih 9 profesionalnih i studentskih kategorija, i ovog puta bit će dodijeljena i Velika nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva. Ova nagrada dodjeljuje se projektu koji je, prema ocjeni Međunarodnog ocjenjivačkog suda, svojom kvalitetom, inovativnošću, kompleksnošću ili jasnom i snažnom porukom značajno odskočio u odnosu na ostatak dizajnerske produkcije. Velika nagrada bit će proglašena na otvorenju Izložbe hrvatskog dizajna u Laubi – Kući za ljude i umjetnost u siječnju 2025. Nominirani su sljedeći radovi:

Moderna vremena – dokumentarni serijal

Autor, producent, scenarist: Dubravko Merlić
Autor, producent, skladatelj: 
Matej Merlić
Redatelj: 
Tomislav Šoban
Koscenaristica: 
Matea Milić
Direktor fotografije: 
Ante Cvitanović
Dizajn scenografije:
 Maja Merlić
Grafički dizajn: 
Klasja, Zita & Andrea
Montažerke: 
Urša Vlahušić, Doris Dodig
Kostimografija: 
Katarina Zaninović
Stručni suradnik: Zvonko Maković
Partneri na projektu: Muzej za umjetnost i obrt, Muzej suvremene umjetnosti, Tehnički muzej “Nikola Tesla”, Zagreb Film
Produkcija: Castor Multimedia
Naručitelj: Hrvatska radiotelevizija
Vrijeme nastanka: 12/2023.

Moderna vremena

Popularnost hrvatskog dizajna iz prošlog stoljeća govori o neprolaznoj vrijednosti kojom se taj dizajn suptilno utkao u naš identitet i kolektivno sjećanje. Dokumentarni televizijski serijal “Moderna vremena” kroz sedam epizoda obrađuje povijest hrvatskog dizajna od 1950-te do 2020-te u ekonomskom, političkom i socijalnom kontekstu te izdvaja ključne dosege, osobe i skupine koje su obilježile pojedino desetljeće. ”Moderna vremena” emitirana su u prime-timeu Prvog programa HTV-a od prosinca 2023. do siječnja 2024. godine. Svojim kreativnim televizijskim pristupom uspjeli su privući pozornost struke, ali i šireg gledateljstva te na taj način popularizirati hrvatski dizajn.

Obrazloženje Selekcijske komisije:


Ovom nominacijom nagrađuje se iscrpan istraživački i novinarski rad čiji je krajnji rezultat djelo od funadamentalne važnosti za razumijevanje i valorizaciju hrvatskog dizajna u razdoblju od 1950-ih godina do danas. Radi se o slojevitom televizijskom serijalu od sedam tematski zaokruženih cjelina koje na dojmljiv i kreativan način kontekstualiziraju i analiziraju poslijeratnu hrvatsku dizajnersku proizvodnju, spretno preplićući njene refleksije/implikacije kroz prostor i vrijeme, te trasirajući smjernice ka budućnosti. Neovisno od već spomenutog historiografskog i prosvjetiteljskog aspekta, serijal se odlikuje i vrlo ambicioznom produkcijskom razinom, počevši od inovativnog i posvećenog autorskog koncepta preko epizodno koncipirane scenografije do grafičkih materijala i vizualnih komunikacija. U pitanju je projekt koji će postaviti nove standarde unutar svog sektora i šire.

74. i 75. Dubrovačke ljetne igre

Dizajn: Zoran Đukić
Suradnici: Neva Zidić (dizajn, 2024.), Nikola Zelmanović (fotografija, 2023.), Luka Kedžo (fotografija, 2023.)
Naručitelj: Dubrovačke ljetne igre
Vrijeme realizacije: 2023 – 2024.

Opis:


Vizualni identitet 74. Dubrovačkih ljetnih igara direktno se nastavlja na prethodno izdanje – lokalno samoniklo bilje koje pomiče fokus sa zidina na često zanemaren element prirodnog karakterističan za izvedbe na otvorenome. Na plakatima su ponovno potreti naoko karakterističnog dubrovačkog bilja: agava i opuncija, dubrovački koralj i dubrovački gospar. Međutim, opuncije su prvi put uočene na Lastovu 1911., a izvorno su iz Meksika – baš kao i agave, koje su tu stoljeće dulje. Dubrovački koralj stigao je iz Gvatemale, a gospar je porijeklom iz Brazila. Vizuali tako otvaraju pitanje granice između našeg/dubrovačkog i stranog/tuđeg, odnosno starog i novog. Vizualni identitet 75. Dubrovačkih ljetnih igara nastavlja se na temu prirodnog kao ključnog elementa atmosferičnosti festivala. Na gotovo praznom plakatu je prikazan horizont u suton, neopipljiva granica između dana/noći, neba/mora, poznatog/nepoznatog – prag preko kojeg ulazimo u mističnost noći, odnosno samih izvedbi na Ljetnim igrama. Sa osnovnog plakata suton kao da se razljeva po svim ostalim identitetskim materijalima.

Obrazloženje Selekcijske komisije:


Vizualni identitet za 74. i 75. Dubrovačke ljetne igre autor je uspješno nastavio razvijati unutar ranije uspostavljenog identitetskog koncepta iz 2022. godine, koji se inovativno oslanja na prirodu kao nepravedno zanemaren element atmosferičnosti dubrovačkog festivala. U svakom od izdanja priroda je interpretirana na sceničan, grafički inovativan način, koji je dizajnerskim izričajem nedvojbeno u službi ovog važnog festivalskog događanja. Neočekivano eklektičan i hrabar tipografski sustav rasterećen je očekivanih klasicizama i konzervativnosti te je dobro ugođen kroz cijeli niz primjena. U velikoj produkciji dizajna za kulturne institucije i festivale, ovaj se rad nametnuo svježinom pristupa ali i zrelošću kojom promišlja jedan od najvažnijih kulturnih događaja u našoj zemlji.

Kasper Andreasen – High Capacity

Dizajn: Toni Uroda
Suradnik:
 Kasper Andreasen (urednik)
Naručitelji:
 Kasper Andreasen, Berlin M HKA, Antwerpen Roma Publications, Amsterdam
Godina i mjesec realizacije: 09/2023

Opis:


Knjiga umjetnika Kaspera Andreasena sastoji se od fotokopiranih kolaža nađenih efemeralija koje je umjetnik prikupio u Londonu, Kopenhagenu, Pragu i Amsterdamu od 1998. do 2003. Knjiga je izdana u sklopu izložbe High Capacity u M HKA, Antwerpen, 2023. Ova izložba i knjiga ne predstavljaju samo hrpu heterogenog tiskanog materijala iz dvijetisućitih, nego su i komprimirana dokumentarna slika toga vremena. Knjiga sadrži 203 kolaža, umjetnikov uvodni esej i numerirani popis kolaža. Urednička koncepcija i dizajn knjige ostvareni su u suradnji s umjetnikom. Upotrebljena bazična tipografija u korelaciji je sa sirovim grafičkim karakterom kolaža.

Obrazloženje Selekcijske komisije:


Dizajn knjige umjetnika Kaspera Andreasena gotovo je radikalan u svojoj jednostavnosti. Utkan je u utilitarne dijelove knjige kao što su paginacija, sadržaj, izbor tipografije i način tretmana fotografija. Zbog mnogobrojnosti prijavljenih radova po prvi puta dizajn knjiga i publikacija na bijenalnoj izložbi hrvatskog dizajna dobiva posebnu kategoriju, a žiri je nominacijom odlučio staviti fokus na autora koji ovom mediju pristupa rijetko viđenom posvećenošću i pažljivošću, od najsitnijih strukturnih detalja do same pripreme i tiska. Dizajn ove knjige zapravo je u svojoj tišini, suptilnosti i skromnosti – glasan.

Organizator
HDD – Hrvatsko dizajnersko društvo

Partner
Lauba – kuća za ljude i umjetnost

Produkcija i organizacija:
Marko Golub, Mirjana Jakušić

Asistenti:
Ivan Beritić, Magdalena Ećimović

Koncept i struktura weba i online izložbe:
Marko Golub

Uredništvo online izložbe:
Marko Golub, Mirjana Jakušić

Dizajn vizualnog identiteta:
đkć

Dizajn postava:
Draga Komparak

dizajn weba / web design
Marina Jukić, đkć

web development
Emanuel Blagonić

Međunarodni ocjenjivački sud:
Sarah Baron Brljević, Lana Cavar, Lana Grahek, Sven Jonke, Maša Milovac, Sean Poropat, Gala Marija Vrbanić, Peter Bilak, Nita Salihu Hoxha

Izložbu financijski podupiru
Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske
Gradski ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba
Zaklada Adris
Podravka d.d.
Turistička zajednica Grada Zagreba

Sponzori
Igepa Plana
Go2digital
Croatia Airlines
Ars Kopija
Span
Macan
Zagreb plakat

Zahvale
Tomislav Kličko, Ivana Karaturović, Branimir Kolar, Maja Kulaš, Daniel Tomičić (Zagreb Design Week)

Prostor za web osigurava
Plus Hosting

Tekst i fotografije: HDD

POVEZANI ČLANCI
©2025 after5