Kako izgleda Secret Santa u hrvatskim firmama ovog prosinca?

14.12.2022. | AUTOR: Hana Bartolović

Život prije 5 | Uredske priče i iskustva
#Secret Santa

U hektičnom 12. mjesecu sve što želimo je preživjeti do Badnjaka. A onda je tu i Secret Santa darivanje! Neke tvrtke ga prakticiraju, neke ne, neki zaposlenici ga obožavaju, a neki preziru. Nas ova mala uredska priredba uvijek jako dobro zabavi i iz godine u godinu generira nezaboravne uspomene, što zahvaljujući Secret Santa entuzijastima, a što zahvaljujući “dežurnim namćorima”.

Secret Santa darivanje

Ideja iza Secret Santa darivanja je jednostavna: izvlačimo papirić s imenom kolege kojeg ćemo darivati, preuzimamo ulogu Tajnog Djeda Mraza i u najčešće simboličnom budžetu pronalazimo “savršen” poklon za njega. Primatelj poklona ne zna naš identitet sve do kraja, odnosno nakon što mu se uruči poklon pogađa tko je njegov Secret Santa.

Iako je ova zapadnjačka tradicija osvojila i domaće tvrtke, malo tko zna više detalja o njenim počecima. Prema pisanju medija u Sjedinjenim Američkim Državama, izvorni Secret Santa bio je američki filantrop Larry Dean Stewart, koji je došao na ideju dijeljenja anonimnih darova tijekom praznika. Više od 25 godina, Stewart je potajno donirao novčanice od 100 dolara ljudima u Kansasu, a podijelio je i 25.000 dolara u obliku novčanica od 100 dolara građanima New Yorka nakon terorističkih napada 11. rujna. Tek 2006. Stewart je otkrio da je on Tajni Djed Mraz, i to nakon što je saznao da boluje od raka. Suočavajući se s teškom bolešću, počeo je “trenirati” druge Secret Sante na dobra djela, što je rezultiralo anonimnim donacijama od 65.000 dolara za vrijeme blagdana te godine.

Tradicija se povezuje i sa Skandinavijom, gdje se zove Julklapp i uključuje ostavljanje darova na kućnom pragu, pri čemu Tajni Djed Mraz kuca na vrata kako bi obavijestio osobu da je poklon stigao i zatim se daje u bijeg.

Secret Santa u hrvatskim tvrtkama

Secret Santa kakvim ga danas znamo česta je tradicija darivanja i u hrvatskim firmama. Za ciljeve ima povezati ljude, ojačati timski duh i stvoriti atmosferu u kojoj mislimo jedni na druge i izborom simboličnog poklona pokazujemo da smo uložili vrijeme, misao i trud u darivanje svojih kolega. Iako nam je ovo drag prosinački običaj, moramo priznati da smo se nagledali, a i naslušali, svakakvih rezultata Secret Sante, od toga da se ne poštuje zadani budžet, preko kiselih faca koje su primile za njih totalno pogrešan poklon, pa do toga da se određeni kolege pojave bez ičega ili iz svoje ladice proslijede neki promo poklon kojeg nisu ni namjeravali koristiti. Ima i onih koji od Secret Santa darivanja bježe kao vrag od tamjana, a znamo i za baš dobre i simpatične primjere u kojima su zaposlenici maksimalno uključili svoju maštu i kreativnost, kako bi u iznosu od svega 50 kuna svom poslovnom suradniku pripremili personalizirano iznenađenje. Tu su i oni koji su Secret Santu učinili sve samo ne tajnim projektom. U svakom slučaju, Secret Santa može biti simpa razbibriga u vremenski nategnutom mjesecu, ako naravno pristanete na igru.

Mi smo se zapitali u kojim se domaćim tvrtkama ove godine organizira darivanje Tajnog Djeda Mraza i, iako ih je u Hrvatskoj nesumnjivo više, u nastavku vam donosimo Secret Santa priče ovih pet poduzeća, koja su darivanje shvatila kao zabavu, ali i kao priliku da se njihovi timovi još više bondaju.

Autor: Matija Labavić, Retail Manager

“Kiehl’s tim organizira Secret Santu prvi put ove godine i jako se veselimo! Nekoliko puta dosad sudjelovali smo u Secret Santi kao dio naše L’Oreal Luxe Divizije i svaki put je bilo jako zabavno i vrlo dirljivo. Ovog puta uključili smo cijeli tim koji vodi Kiehl’s u L’Oreal Adria Balkan regiji. To je ukupno 10 kolega, 8 iz Zagreba i 2 kolegice iz Beograda. U Secret Santu uključujemo i šefove i od njih očekujemo najbolje poklone (smijeh).

S obzirom na to da je poanta Secret Sante znak pažnje, budžet smo ograničili na najviše 10 eura. Smjernice su jednostavne: kako puno vremena provodimo zajedno, dobro znamo tko pati na slatkiše, tko na nešto konkretnije, kao i za koga je zadani budžet od 10 EUR premalen.

Kako bismo osigurali da darivanje ostane tajna, osmislili smo sljedeći mehanizam: u zajedničkom chatu svi napišu jedan broj od 1-10 te im se dodijeli ime jedne kolegice ili kolege koji su prethodno upisani uz spomenute brojeve. Ukoliko netko baš izvuče broj sa svojim imenom, javlja mu se privatnim chatom da brzo izbriše taj broj i izabere novi. Nitko u timu ne zna tko je njegov Secret Santa, znaju samo kome su oni Secret Santa, odnosno za koga pripremaju poklon. Također, ukoliko Secret Santa ne želi potpisati svoj znak pažnje, ne mora i zauvijek će ostati Secret Santa!

Planirano darivanje je po dogovoru 22. ili 23. prosinca, uz fini blagdanski ručak, rakijicu i kuhano vino.

Za nas je poanta Secret Sante još jednom na praznični način pokazati mali znak pažnje kolegama s kojima cijelu godinu naporno radimo i koji su zapravo i više od kolega, oni su prijatelji i mala Kiehl’s obitelj. Kroz Secret Santu ih razveselimo sa sitnicom koja je upravo njima posvećena, čime pokazujemo da se međusobno slušamo i uvažavamo i da smo odavno prešli granicu „kolega“. S druge strane, ovakvi mali znakovi pažnje nas sve čine sretnima jer nam omogućuju da se povežemo s nekim do koga nam je stalo. Mi se time povezujemo i kao tim i doprinosimo već poznatom odličnom radnom okruženju.”

Autorica: Ana-Marija Mikulčić Linarić, Client Services Director

“Već godinama organiziramo Secret Santu, tako da možemo reći da je to već postala i tradicija. Ove sam godine uranila i poslala info već početkom studenog, da se svi stignu na vrijeme pripremiti. Zadnjih godina ja sam organizator, ako se to može nazvati organizacijom (smijeh), a u darivanju sudjelujemo svi. Naravno, ništa bez naše šefice, a i uvijek je najzabavnije onom tko šeficu izvuče za osmisliti dar.

Imamo zadani budžet, zapravo je to jedina smjernica, a ideja iza budžeta koji nije velik je upravo ta da se više moraš potruditi biti kreativan i zaista malo promisliti o osobi koju daruješ, što je po meni i najveća vrijednost ove cijele priče.

Kao što sam već spomenula, sad imamo alat pa se ne može dogoditi kao prije da izvučeš sam sebe iz šešira i svi bi trebali zadržati za sebe koga su izvukli. Neki se toga strogo pridržavaju, a neki baš i ne (smijeh). A bilo je i situacija u kojima su ljudi naglas pročitali mail u kojem su dobili info… Uglavnom, recimo da većina ipak ostane tajna.

Taman prije nego se svi razbježimo, 22. prosinca imat ćemo uručivanje poklona u uredu, uz isto tako tradicionalni božićni ručak. Darovi su nam smješteni pod okićenom uredskom jelkom i svi jedva čekaju da otvore onaj sa svojim imenom. A onda kreće igra pogađanja tko je bio čiji Santa, najzabavniji i najveseliji dio priče.

Cilj nam je unijeti malo tog blagdanskog duha i atmosfere i u ured, na kraju dana to su ljudi s kojima provodiš dobar dio života, ja sam preko tjedna više s kolegicama nego s klincima. I lijepo je kad vidiš da se netko potrudio oko tebe, da te netko poznaje, da niste potpuni stranci koji su se eto slučajno našli na istom mjestu u radno vrijeme. Većini je to baš fora stvar i svi s guštom to nekako planiraju.”

Autorica: Martina Petrović, voditeljica i koordinatorica općih i kreativnih poslova u Dječjem vrtiću Čigra

“Tradiciju tek započinjemo, ove godine će nam biti drugi ili treći put kako organiziramo Secret Santu. Sigurna sam da će zaživjeti jer ju rado prihvaćaju i novi ljudi koji dođu u naš tim. Sudjeluju svi zaposlenici, nas ukupno 40-ak, dakle odgojitelji, studenti, domaćice, stručni tim, administratori i uprava. Svakako, uključujemo i šefove, koji svojevoljno sudjeluju u čak tri Secret Sante, jer naš vrtić posluje na tri lokacije u Zagrebu. Mislim da je to super prilika da u neobaveznim druženjima svi prominglaju i još se bolje upoznaju. 

Za Secret Santu nemamo posebna pravila. Budžet je simboličan, od 30 do 50 kuna, a ideje za poklone su raznolike… Pokloni znaju biti super kreativni, personalizirani, šaljivi, a nekad i zapravo jako korisni! Kad sam rekla ekipi da i ove godine imamo Secret Santa darivanje, jedna je kolegica reagirala: “e top, da barem izvučem __ – nikad nema kišobran, ali nikad…”. Upravo ti detalji gdje se može vidjeti koliko posvećujemo pažnju jedni drugima su neprocjenjivi. Sitnica poput začina za kuhanje (jer znaš da ti kolegica obožava indijsku kuhinju), super časopisa ili kopče za kosu može imati veliku vrijednost kad je poklonjena smisleno.

Koliko vidim / čujem, stvarno sve ostaje tajna do samog poklanjanja. Mislim da je svima kul pokušati pogoditi svog Secret Santu! Ja osobno već po pakiranju znam tko bi mogao biti moj. I da, imena za ovu godinu smo već izvukli! Umjesto razno raznih aplikacija, mi i dalje pišemo imena na papiriće pa random izvlačimo iz šešira, šalica, kutija pojedenih napolitanki… Sve je anonimno i nema mijenjanja ceduljica!

Primopredaju u pravilu odradimo na unaprijed dogovoreni dan u tjednu dok smo svi na poslu, prije Badnjaka… Na dan darivanja, svi stave poklone u jedan ured (kad misle da ih nitko ne gleda). Pa uz zimski snack i čaj otvaramo poklone i otkrivamo svoje Secret Santa.

Iako je prosinac obično jedan od intenzivnijih mjeseci u kojem imamo više posla nego inače, uvijek se nađe vremena i situacija da bolje upoznamo kolege, a i dodatno stvorimo pozitivnu atmosferu unutar tima… Cilj svake uspješne kompanije je motiviran i zadovoljan tim, a ove zabavane aktivnosti upravo to omogućuju. Zato provođenje ovakvih aktivnosti postaje esencijalni faktor za pojedince, za kolektiv, a onda i za cjelokupnu kompaniju.”

Autorica: Dora Kršul, novinarka na Telegramu

“Na Telegramu je Secret Santa već dugogodišnja tradicija u kojoj sudjeluju baš svi. Budžet je okvirno postavljen na 50 kuna, a sad, svatko može tu još nešto i dodati, jel (smijeh). Ali 50 kuna je generalni orijentir. Osim toga, drugih pravila nema!

Magiju tajnosti osigurava naš IT-jevac Marko; sredinom prosinca svi dobijemo obrazac ukrašen tradicionalnim festivus Georgeom Costanzom, prijavimo se mailom i nekoliko dana kasnije, svatko od nas na mail dobije svog para kojeg daruje. Tako da ja, na primjer, znam samo ime kolegice/kolege kojoj/kojem sam ja Secret Santa. Naravno, dan nakon što su dodijeljeni parovi, po firmi se dosta šuška (smijeh).

Pokloni se uručuju na Telegramovom božićnom partyju. Svi pokloni se nalaze pod našim borom, na svakome je ime osobe za koju je poklon, skupi se cijela firma i onda nam prozivanje sretnih dobitnika dosta i potraje. Ali recimo prošle godine je sve išlo nešto brže uz pomoć oduševljenih klinaca kolega, koji entuzijastično u maniri Djedova Mrazova trčkaraju i uručuju poklone. Imena se ne pogađaju javno, ali se parovi uvijek nekako nađu i prepoznaju.

Po nama je poanta Secret Santa darivanja redakcijsko veselje i smijeh i prilika da se na božićnom partyju svi podružimo i opustimo. Pogotovo ti bude veselo kad ti blaženi Secret Santa pokloni, recimo, cijeli pleh domaće baklave. Moram istaknuti i da su prošle godine svojim poklonima bili  posebno zadovoljni redakcijski navijači Hajduka (smijeh).

Autorica: Dijana Kokot, vlasnica Nokti.hr & Beauty Boutique

U početku, dok je kolektiv bio manji, svi smo se međusobno darivali. Nisu to bili neki skupi pokloni, već mali znakovi pažnje, međutim kako se tim širio, postalo je nemoguće logistički, ali i financijski baš svima kupiti poklon, te smo dogovorili da uvedemo tajno darivanje uz ograničeni budžet.

Sudjelujemo svi koliko nas u tom trenutku ima u firmi.  Već na početku prosinca izvlačimo papiriće s imenima kako bi imali dovoljno vremena za realizaciju ideje, najčešće one uključuju dosta DIY projekta. Prijašnjih godina je budžet iznosio 70 kuna, dok smo ga ove godine digli na 100 kuna. Obično kroz godinu dajemo hintove jedni drugima što bi voljeli za Secret Santu ili za rođendan, puno se družimo i rekla bih da vrlo dobro poznajemo jedni druge pa nam ideja ne manjka. Ja sam na primjer prošle godine od kolegice dobila printanu sliku (vrlo lošu foto montažu nas dvije) i pjesmu koja je bila rezultat naših internih šala. Taj poklon još uvijek ima počasno mjesto na mom radnom stolu, pjesma i fotka su bile glavni hit ne samo među nama, nego i među klijentima, još tjednima nakon praznika. Ove godine sam jako ponosna na svoju ideju i poklon kolegici, već je spreman i nisam probila budžet.

Moram priznati da nismo ispoštovale tajnost darivanja. Ove godine je Secret Santa bio secret ravno 37 minuta, dok smo prijašnjih godina stvarno bile dobre i čuvale smo tajnu do samog kraja. Poklone obično podijelimo na kavi ili na ručku tjedan prije Božića… Ovisi o tome kako nam se poklope smjene i raspored u salonu.

Lijepo je primati poklone, ali još je ljepše darivati. Uvijek se trudim oko poklona i mislim da pokloni imaju veću emotivnu nego financijsku vrijednost, zato volim taj osobni touch s personaliziranim ili DIY projektima. Na ovaj način se tim još bolje upoznaje i povezuje i također mislim da svaki oblik neformalnog druženja potiče zdraviju radnu atmosferu, što nam je u ovo vrijeme svima prijeko potrebno.

FOTOGRAFIJE: Pexels

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5