Beyonce, turneja, Rennaisance

There’s no business like show business: Turneje Beyoncé i Taylor Swift su tvornice novca

05.07.2023. | AUTOR: Hana Bartolović

Život prije 5 | Ljudi u biznisu
#Beyoncé | #Taylor Swift

Ovog proljeća mnogi naši prijatelji razmilili su se Europom i pojurili na koncerte najvećih glazbenih zvijezda današnjice. Među njima, apsolutnu dominaciju drže Harry Styles, koji svoju turneju upravo bliži kraju, kao i Beyoncé, koja je na svjetsku turneju krenula 10. svibnja iz Stockholma. Hot tema je i aktualna turneja Taylor Swift, trenutno locirana u Americi, čije ćemo koncerte na europskom tlu početi slušati od 9. svibnja 2024.: u Beču, Milanu, Parizu i mnogim drugim europskim metropolama.

Iako vam se taj datum možda čini dalek, atmosfera oko turneje Taylor Swift pred samim je usijanjem: TikTok danas bruji o tome da početkom idućeg tjedna kreće pre-sale ulaznica za europske koncerte i uopće nema sumnje da će servisi za kupovinu karata opet padati jedan za drugim, iz nemogućnosti da podnesu toliku navalu fanova.

Glazbene turneje Beyoncé i Taylor Swift ogroman su biznis za koji se već sad najavljuje da će porušiti sve svjetske rekorde i svojim ostvarenjima ući u anale moderne glazbene povijesti, a kao što je nedavno napisao jedan analitičar, potražnja je tolika da je najbolje već sada suočiti se s činjenicom: većina fanova nikad neće ni doći do karata za ove turneje.

Beyonce, turneja, Rennaisance
Foto: Raph_PH

Povratak velikih svjetskih glazbenih turneja

Dok inflacija izjeda kućne budžete, a svakodnevni život postaje sve skuplji, u svijetu se istovremeno događa boom glazbenih turneja koje ruše sve dosad poznate i dosad zabilježene rekorde. Nakon godina pandemije u kojima su velika glazbena događanja bila silom prilika stavljena na pauzu, glazbenici se s elanom i sa stilom vraćaju na blještave pozornice, i pritom se doista ne moraju brinuti da njihovi koncerti neće biti posjećeni. Publika je gladna ne samo glazbe, već i putovanja, novih iskustava, i spremna je iskeširati pozamašne količine novaca da bi uživo vidjela i poslušala svoje omiljene zvijezde. Činjenica da Beyoncé i/ili Taylor Swift nastupaju “u našem susjedstvu”, Beču ili Milanu, samo je motiv više za organizirati se u auto ili kupiti povoljnu avionsku kartu i u potrazi za doživljajem preći preko onog očitog, a to je da je odlazak na koncert postao uistinu skup sport.

U piramidi organizacije i infrastrukture jedne glazbene turneje, na ovim koncertima zaradit će mnogi: od glazbenika i njegovog tima, preko distributera karata poput kontroverznog Ticketmastera, pa do lokalnog turizma, smještajnih objekata u gradovima koji dočekuju ove blockbuster turneje, kafića, restorana i svih drugih sadržaja koje će jedan fan platiti kao dio iskustva odlaska na koncert.

The Eras Tour, Taylor Swift, turneja
Foto: Ronald Woan

Napravili smo mali recap aktualnih svjetskih turneja Beyoncé i Taylor Swift, dviju glazbenica oko čijih nastupa vlada uvjerljivo najveća (medijska) groznica. Poznati izdavači već neko vrijeme komuniciraju njihove turneje kao “najveće u povijesti glazbe”, a financijske prognoze su raznolike i u ovom se trenutku teško uloviti za bilo kakav pouzdan podatak, no Forbes optimistično predviđa da bi Beyoncé sa Renaissance World Tour mogla zaraditi 2,1 milijardu dolara, a Taylor Swift sa svojom The Eras Tour 1,6 milijardi dolara. Usporedbe radi, rekord trenutno drži Elton John, čija je oproštajna turneja Yellow Brick Road u 300-injak koncerata zaradila 800 milijuna dolara.

Beyoncé: Renaissance World Tour

Renaissance World Tour, deveta koncertna turneja za Beyoncé koja prati njen sedmi studijski album, počela je 10. svibnja u Stockholmu. Koncert traje oko dva i pol sata i podijeljen je u šest dijelova/činova, a Beyoncé redom izvodi pjesme sa svog posljednjeg albuma Renaissance, isprepletene pjesmama iz kompletne diskografije. Turneja je u svom dosadašnjem tijeku dobila pohvale kritičara, na račun vrhunske produkcije, vokalne izvedbe i podrške koju daje LGBTQ+ zajednici.

Beyonce, turneja, Rennaisance
Foto: Raph_PH

Zanimljivosti

  • Beyoncé je pustila teaser za turneju 23. listopada 2022., kada je na aukciji prodala ulaznice za svoj – u tom trenutku neidentificiran – glazbeni nastup. Dvije ulaznice prodane su za 50.000 dolara na dobrotvornoj priredbi, a uključivale su ulaz na koncert u sklopu Renaissance turneje, zrakoplovne karte u prvoj klasi, tri noćenja u hotelu i osobni obilazak backstagea pod vodstvom Beyoncéine majke Tine Knowles.
  • U travnju 2023., Beyoncé je unajmila najveći europski zatvoreni stadion, Paris La Défense Arenu u Parizu, za probe za turneju. Glazbeni direktori turneje su Khirye Tyler i Dammo Farmer, Damien Smith je šef glazbene produkcije, producent Amorphous pomogao je u glazbenom aranžmanu turneje, a skladateljica Emily Bear preuzela je ulogu glavne pijanistice na turneji.
  • Produkcija je vanzemaljska: set se sastoji od dvije odvojene pozornice koje povezuje široka rampa; jedna ima kružnu šupljinu u sredini golemog ravnog ekrana, a druga predstavlja strukturu za takozvani “Club Renaissance” VIP dio. Futuristički elementi uključuju monumentalne skulpture, metalne tenkove, lutke konja, robotske ruke, pirotehniku i ultraljubičastu tehnologiju. Es Devlin Studio i Stufish Entertainment Architects bili su zaduženi za scenski dizajn zajedno s Beyoncé i njezinim kreativnim timom, Parkwoodom, a proces dizajna trajao je oko 18 mjeseci.
  • Stilistica turneje je Shiona Turini, koja se trudi da Beyoncé redovito izmjenjuje lookove na turneji, odajući počast lokalnim dizajnerima na svakoj stanici turneje. Uz onaj slavni Loewe kombinezon s rukama u kojem je otvorila turneju i čije su fotografije obišle svijet, glazbenica je nosila Jacquemusa u Marseilleu, Roberta Wuna i Stellu McCartney u Londonu, Iris van Herpen u Amsterdamu i Fendijev dizajn inspiriran umjetnikom Antoniom Lopezom u Barceloni. Na 19. lipnja i na Juneteenth, savezni praznik u Sjedinjenim Američkim Državama u spomen na emancipaciju porobljenih Afroamerikanaca, na koncertu u Amsterdamu nosila je isključivo kreacije dizajnera crnaca, uključujući Feben, Maximiliana Davisa za Ferragamo, Oliviera Rousteinga za Balmain, IB Kamaru za Off-White, LaQuana Smitha i vlastitu kolekciju Ivy Park.
Beyonce, turneja, Rennaisance
Foto: Raph_PH

Pomama za kartama

Inicijalno je bio planiran 41 koncert, no s obzirom na potražnju sada ih je 57. Do ulaznica se teško dolazi, zbog čega na raznim resell stranicama postižu astronomske cifre.

Ticketmaster koji je zadužen za prodaju karata teško podnosi pritisak obožavatelja. Kada je u Ujedinjenom Kraljevstvu krenula opća prodaja ulaznica, sustav se srušio zbog, kako su rekli, nevjerojatne potražnje. Nakon što je više od 370.000 ljudi stajalo u redu za svaki od dva inicijalno planirana koncerta u Londonu, dodan je i treći. Za treći datum u Londonu pola milijuna ljudi čekalo je u redu za ulaznice, što je dovelo do dodavanja četvrtog datuma. Na četvrti datum još se pola milijuna ljudi pridružilo redu, što je dovelo do dodavanja petog datuma.

Zadovoljno trljaju ruke i iznajmljivači: više od 90% hotela u blizini stadiona Tottenham Hotspur bilo je dupkom puno za datume Beyoncéinih nastupa, a cijene hotelskih soba u Sunderlandu skočile su za gotovo 600% u noći u kojoj se održavao njen koncert.

Beyonce, turneja
Foto: Raph_PH

Srušile su se i stranice koje prodaju ulaznice i u drugim zemljama, poput Stade de France. Beyoncéini nastupi u Parizu i Marseilleu rasprodani su za nekoliko minuta, a Martin d’Argenlieu sa Stade Vélodromea rekao je da takvu potražnju nisu vidjeli cijelo desetljeće. Dodatni koncerti dodani su i u Amsterdamu, Stockholmu i Varšavi. Financial Times je izvijestio da ekonomisti iz Danske Bank vjeruju da je Beyoncéina odluka da svoju svjetsku turneju započne u Stockholmu dovela do porasta cijena lokalnih hotela što je rezultiralo neočekivano visokom inflacijom u Švedskoj, nadalje nazivajući to “zapanjujućim za jedno jedino događanje u gradu”.

Prema Ticketmasteru, potražnja za ulaznicama premašila je broj dostupnih ulaznica za više od 800% u Torontu, Chicagu, East Rutherfordu, Summerfieldu, Atlanti, Inglewoodu i Houstonu, gdje će se održati i dodatni koncerti, od 8. srpnja kada kreće američki dio njezine turneje.

Taylor Swift: The Eras Tour

The Eras Tour, Taylor Swift turneja
Foto: Ronald Woan

The Eras Tour šesta je koncertna turneja američke kantautorice Taylor Swift, nazvana kao putovanje kroz sve njezine “glazbene ere”. Posveta je to svim Swiftinim studijskim albumima, uključujući njezin najnoviji, Midnights (2022), i onima koji nisu imali odgovarajuću promociju zbog pandemije COVID-19: Lover (2019), Folklore (2020) i Evermore (2020).

Turneja je započela 17. ožujka 2023. u Arizoni, a trebala bi završiti 17. kolovoza 2024. u Engleskoj. Koncert u sklopu The Eras Tour traje preko tri sata, sa set listom od 44 pjesme podijeljene u 10 različitih dijelova/činova koji se oslanjaju na worldbuilding, kako bi konceptualno prikazali sve njezine raznovrsne albume i glazbene ere. Turneja je dobila brojne pohvale kritičara, s naglaskom na koncept, produkciju, raznoliku estetiku, Taylorinu karizmu i svestranost u ulozi zabavljačice.

Suočena s neviđenom potražnjom na globalnoj razini, prodaja ulaznica za The Eras Tour doživjela je nekoliko tehničkih prepreka, što je dovelo do provedbe raznih zakona o regulaciji cijena koncertnih karata na tržištu. U Sjedinjenim Američkim Državama, 3,5 milijuna ljudi registriralo se na pretprodaju Ticketmastera, čiji se sustav srušio ubrzo nakon puštanja karata online 15. studenog 2022.

Taylor Swift, Eras Tour
Foto: Ronald Woan

Ipak, više od 2,4 milijuna ulaznica prodano je tog dana, čime je oboren rekord za najveći broj koncertnih ulaznica koje je neki umjetnik prodao u jednom danu. Međutim, Ticketmaster je dobio salvu kritika, optužbe za monopol unutar koncertne industrije, pa čak i nadzor s visokih političkih razina.

The Eras Tour je također podigla ekonomiju svih gradova u koje je došla, revitalizirajući lokalna poduzeća i boostajući prihode od turizma. Fanovi Taylor Swift bili su očigledno sjajni potrošači i izvan stadiona na kojima su se održavali koncerti, zbog čega su brojni gradonačelnici, pa čak i vlade, odali počast i javno priznanje slavnoj glazbenici. Neke vlade čak su se i naljutile što je Taylor zaobišla njihove zemlje i gradove na ovoj turneji. Mediji ističu: The Eras Tour je monokulturni događaj koji dokazuje utjecaj Taylor Swift na popularnu kulturu!

Foto: Ronald Woan

Zanimljivosti:

  • Taylor je na dan lansiranja turneje izbacila četiri “nove” pjesme: Eyes Open (Taylor’s Version) i Safe & Sound (Taylor’s Version), originalno iz 2012. godine i sa soundtracka filma The Hunger Games, If This Was a Movie (Taylor’s Version), ponovno snimljenu deluxe pjesmu s albuma Speak Now iz 2010. i All of the Girls You Loved Before, dosad neobjavljenu pjesmu s albuma Lover.
  • Mediji su istaknuli da je The Eras Tour jedna od najskupljih i “tehnički najambicioznijih” produkcija 21. stoljeća. Set je ekspanzivan s tri odvojene pozornice napravljene od digitalnih zaslona, na kojima se prikazuju razni vizualni efekti. Masivna produkcija turneje uvelike je inspirirana Broadwayem i opisuje se kao 4D kognitivno iskustvo, koje uključuje pirotehniku, laserska svjetla, PixMob LED narukvice i projekcijsko mapiranje.
  • Kostimi Taylor Swift i njenih pratećih plesača, kao i njezini mikrofoni i gitare na turneji, odaju počast 10 ciklusa njezinih glazbenih albuma. Inspirirani su prethodnim nastupima i glazbenim spotovima. Kostime i dodatke izrađivale su renomirane modne kuće Atelier Versace, Etro, Roberto Cavalli, Nicole + Felicia Couture, Zuhair Murad, Ashish, Alberta Ferretti, Jessica Jones i Oscar de la Renta.

Glazbene turneje – show za mase, ali i tvornica novca

Ako ste fan, realno vas i nije briga koliko će Beyoncé, Taylor Swift ili bilo koja druga zvijezda na vama zaraditi. Došli ste po iskustvo, došli ste po doživljaj, i to ćete svakako i dobiti. U produkciju glazbenih turneja ove dvije umjetnice uloženi su milijuni dolara, kako bi rezultat bio vrhunski show koji će se pamtiti i prepričavati.

No, bottom line je da je glazbena turneja prava mala tvornica novca, danas više no ikad. Znaju to razni Ticketmasteri, a znaju to prvenstveno i sami izvođači, koji ulažu golema financijska sredstva, da bi dobili još mnogo, mnogo više od toga.

Uzmimo upravo primjer ove dvije turneje: zbog velike potražnje i astronomskih cijena koje ulaznice postižu u preprodaji, ali i premium pozicija na koncertu koje po defaultu koštaju papreno puno, analitičari zaključuju da je prosječna cijena ulaznice za turneju Beyoncé i Taylor Swift 700 dolara. Samo od karata obje bi glazbenice do kraja svojih turneja mogle zaraditi stotine milijuna dolara, ako ne i milijarde.

Zatim je tu druga zlatna koka: merchandise. Forbes piše da umjetnice u džep spremaju značajan dio prihoda od robe koja prati turneju, a prodaje se na licu mjesta (na koncertu) ili u web shopu. Merchandise je bitan dio poslovne strategije i za Beyoncé i za Taylor Swift: zajedno sa svojim timovima odlučuju koje proizvode prodavati, na kojim lokacijama i po kojoj cijeni. Obje teže premium cijenama za višu kvalitetu proizvoda koji su u startu i skuplji za proizvodnju.

No njihove merchandise strategije istovremeno se i razlikuju.

Beyonce merch, Renaissance

Taylor je tu mnogo dominantnija, jer joj je cilj izgraditi lifestyle brend za određenu demografiju. Ima i web shop u kojem prodaje svoj merch cijele godine, a dok je turneja aktualna, po jednom koncertu proda oko 30,000 proizvoda, prosječne cijene 80 dolara po komadu. 20% provizije odlazi mjestu na kojem se održava koncert, a 80% ostaje njoj.

Beyoncé ima manje mercha od Taylor, naročito online, pa se može pretpostaviti da će uprihoditi manje novaca od nje, no treba uzeti u obzir mogućnost da Beyoncé na licu mjesta, na koncertu, pod filozofijom limitirane dostupnosti naplaćuje više za svoju promotivnu robu i proizvode.

Iznosi potrošeni za marketinške aktivnosti obje turneje su ispod očekivanog, jer se one prodaju same od sebe i ne treba im dodatni boost. Od ukupnih prihoda, obje će prema predviđanjima za sebe zadržati 80%, dok će 20% otići na tim, najam prostora, troškove turneje i poreze.

Po završetku turneje, po najoptimističnijim procjenama, Beyoncé bi mogla otići doma bogatija za 2,1 milijardu, a Taylor za 1,6 milijardi dolara.

There’s no business like show business.

FOTOGRAFIJE: Wikipedia, Etsy

POVEZANI ČLANCI
©2024 after5